Meer brand- en vluchtveiligheid voor bewoners van Domijn

Domijn is een woningcorporatie in Enschede. Op dit moment huisvest Domijn zo’n 30.000 bewoners in de ruim 15.000 huizen die zij verhuurt, onderhoudt en beheert in Enschede, Haaksbergen en Losser. Twee jaar geleden installeerde Domijn als één van de eerste woningcorporaties in Nederland de Gateway om de brand- en vluchtveiligheid van hun bewoners te vergroten.

Barry Leus, projectleider bij Domijn, is onder andere verantwoordelijk voor de implementatie van de brandveiligheid. Samen met een werkgroep zocht hij naar een manier om de veiligheid van bewoners in een studentencomplex te waarborgen. ‘Het pand had een brandmeldinstallatie (BMI), maar het probleem was dat sommige bewoners zich niet altijd aan de regels hielden en bijvoorbeeld toch rookten op hun kamer, waardoor de rookmelders te vaak loos in alarm gingen. Als dat elke keer midden in de nacht gebeurt, of als je al in bed ligt, dan ontstaat er frustratie bij de andere bewoners. Hierdoor ontstond een onveilige situatie, omdat bewoners hun rookmelders van het plafond gingen halen.’

Merk

  • Woningcorporatie

  • Domijn

  • Interviewee

  • Barry Leus

De Gateway als oplossing

Richard Kamans, Teamleider Sales Veilig & Comfortabel Wonen bij Hemmink, adviseert Domijn sinds 2018 rondom rookmelderoplossingen en informeerde Leus over de Gateway. Leus zegt er het volgende over: ‘Richard gaf aan dat er van Ei Electronics een nieuw product op de markt zou komen: de Gateway. Met de Gateway zouden koppelbare melders op afstand te monitoren zijn. Met de werkgroep besloten we dat het real-time kunnen monitoren van de melders in het studentencomplex de beste oplossing zou zijn om het probleem effectief op te kunnen lossen.

‘Een basisregel is dat mensen zo snel mogelijk en zo veilig mogelijk het pand kunnen ontvluchten. En in panden waar compartimentering moeilijk te realiseren is, biedt de Gateway een mooie oplossing om meer vluchtveiligheid te creëren.’

Inmiddels gebruiken we de Gateway twee jaar en kunnen wel al wel zeggen dat de corporatie (SJHT) die studenten voor ons huisvest in het gebouw en wij erg tevreden zijn. We krijgen een sms als er een rookmelder in alarm gaat of wanneer er een melder van het plafond wordt gehaald. Indien nodig kunnen we daardoor snel hulp inschakelen of bewoners aanspreken op hun gedrag. We kunnen ook zien wanneer ze voor het laatst in melding zijn gegaan en wat de huidige status is van de rookmelders. Op deze manier creëren we de meest veilige situatie voor onze bewoners.’

De installatie van de Gateway

Voordat de Gateway bij het studentencomplex is geïnstalleerd, heeft Domijn samen met de SJHT een brief opgesteld om bewoners te informeren over de installatie van de Gateway en de reden achter de plaatsing. ‘De brief werd goed ontvangen, waardoor we snel over konden op de installatie van de Gateway. Hemmink is op locatie geweest om ons mee te nemen in hoe je de Gateway installeert en gebruikt, dat vonden we erg fijn. Vorig jaar hebben we de Gateway ook geplaatst in een complex waar jongeren wonen die zorg op afroep krijgen. We merken nu al dat de zorgverlener de Gateway ook erg prettig vindt in gebruik. Hierdoor kan ze de bewoners op een prettige manier aanspreken op hun gedrag als dat nodig is. Ook toen is Hemmink op locatie geweest om te assisteren in de installatie van de Gateway. Dat complex was tijdens de installatie nog niet bewoond.’

Meer aandacht voor brand- en vluchtveiligheid met de Gateway

‘Ik denk dat de Gateway een mooie oplossing is voor complexen waar meer aandacht nodig is voor de brandveiligheid en de vluchtveiligheid van bewoners. Voor mijn gevoel valt de Gateway een beetje tussen de normale rookmelder en een brandmeldinstallatie in. De BMI is daarnaast veel complexer en duurder in onderhoud.

Met de Gateway doe je denk ik wel meer dan de regelgeving van je vraagt, maar dankzij de data die we ontvangen kunnen we als verhurende partij veel meer sturen in het onderhoud van de melders en de gemaakte afspraken met bewoners. Dit voorkomt onnodige ritten aangezien onderhoud beter planbaar is. Bovendien kunnen we op deze wijze nog beter invulling geven aan onze zorgplicht.’

Real-time inzicht in alle rook-, hitte- en CO-melders

Elke Gateway heeft een eigen simkaart met 4G-verbinding waarmee hij zelfstandig data van de melders naar de cloudomgeving stuurt. De Gateway maakt het mogelijk om melders op afstand te monitoren. De status van de melders kun je zien door in te loggen in het online dashboard HomeLINK, of door in te stellen dat je automatisch een e-mail of sms ontvangt wanneer een rook-, hitte- of CO-melder een melding geeft.

Benieuwd of de Gateway een oplossing is voor jullie vraagstuk? Ons projectbureau denkt graag mee over de mogelijkheden.

Contact Hemmink

Contact

Heb je vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op via onderstaand formulier.

Krijg updates bij gewijzigde wetgeving, nieuwe producten en events. Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nieuwsbrief