Hoe ga je als woningcorporatie om met het plaatsen van rookmelders? Doe je alleen wat wettelijk verplicht is? Of doe je net dat beetje extra? Mijande Wonen zocht naar een bedrijf dat daar advies over kon geven. ‘Natuurlijk kijk je in zo’n proces naar de aanschafkosten van de melders’, vertelt Norman Gerrits, Projectmanager Vastgoedbeheer bij Mijande Wonen. ‘Maar als dat je enige insteek is, kun je de melders net zo goed rechtstreeks door een installateur laten leveren. Hemmink levert niet alleen melders, maar geeft waardevol advies over wat het beste is voor jouw situatie.’
Scenario’s, aanbesteding en communicatie richting bewoners
‘Hemmink heeft veel ervaring met rookmeldertrajecten bij andere corporaties’, gaat Norman verder. ‘En dat was een voordeel voor ons, want daardoor kon adviseur Richard Kamans ons niet alleen inlichten over de verschillende type melders, maar schreef hij bijvoorbeeld ook diverse scenario’s voor ons uit, hielp hij ons met de aanbestedingsstukken, de projectering en training van installateurs.’
Ook de communicatie met bewoners was een belangrijk aandachtspunt. Norman: ‘Hemmink had voorbeeldbrieven op de plank liggen, die we met minimale aanpassingen naar bewoners konden sturen om ze in te lichten over de plaatsingen en later over bijvoorbeeld het onderhoud. Handig, want daardoor hoefden we het wiel niet opnieuw uit te vinden’.
Plaatsen en koppelen van melders
Toen de rookmelderplicht op 1 juli inging, had Mijande Wonen zo’n 95% van de ruim 4.000 woningen van melders voorzien. Als het gaat om grondgebonden gezinswoningen deed de corporatie wat wettelijk verplicht is. In woningen met 3 verdiepingen plaatste de corporatie een extra melder op zolder (bereikbaar met een vaste trap). Deze melder koppelden de installateurs aan de melders in de rest van de woning om de meest vluchtveilige situatie te creëren.
Ook de portiekwoningen van Mijande Wonen zijn extra veilig gemaakt. ‘Op advies van Hemmink hebben we extra melders in de portieken geplaatst die we selectief hebben gekoppeld aan de melders in de woningen’, legt Norman uit. ‘Hierdoor worden bewoners gealarmeerd als er brand uitbreekt in de portiek, maar andersom niet. Gaat 1 van de melders in de woningen af? Dan blijft het stil in de portiek en in de andere woningen. De koppeling gaat dus als het ware maar 1 kant op.’
‘Het kan goed zijn dat we in deze portiekwoningen in de toekomst voordeuren moeten voorzien van deurdrangers’, vervolgt Norman. ‘Deze deurdrangers kunnen we dan laten aansturen door onze nieuwe rookmelders. We hebben dus een product in handen dat niet alleen rook detecteert, maar ook andere voordelen biedt. Hemmink heeft het goed voor elkaar als het gaat om dit soort koppelmogelijkheden.’
Betrokkenheid en nazorg
Je kunt op diverse plekken rookmelders aanschaffen. ‘Maar ondanks dat Hemmink een belang heeft bij het verkopen van zoveel mogelijk melders, is dat niet de motivator voor het bedrijf’, vindt Norman. ‘Inzicht geven in waar we nu precies mee bezig zijn en wat we op basis daarvan nodig hebben, eerlijke communicatie en toewijding, daar draait het allemaal om in het advies.’
‘Die toewijding zit ‘m in verschillende dingen. De geboden snelheid in verband met de snel naderende wettelijke verplichting, de puntjes op de i in de aangeleverde documenten en ook de nazorg die werd geboden. Het is niet een kwestie van rookmelders leveren en klaar, maar Hemmink is echt betrokken tot aan het einde.’