Pflitsch EMC-oplossing voor Hardt Hyperloop

hardt-hyperloop-vehicle

Hardt Hyperloop, ooit begonnen als een studentenproject van de TU Delft, heeft zich ontwikkeld tot een mondiale voorloper in de ontwikkeling van hyperloop-technologie.

Het bedrijf heeft een technologie ontwikkeld voor duurzaam en snel vervoer van personen en goederen door buizen onder lage druk. Doordat er bijna geen luchtweerstand is, is het mogelijk om snelheden van meer dan 1.000 km/u te bereiken (vergelijkbaar met een vliegtuig).

Bij dit project zijn de Pflitsch blueglobe TRI EMC-kabelwartels toegepast.

hardt-hyperloop

Merk

  • Product

  • blueglobe TRI EMC-kabelwartel

Gepatenteerde hyperloop baanwisseltechnologie

Hardt Hyperloop onderscheidt zich van concurrenten doordat het bedrijf een bewezen en gepatenteerde hyperloop baanwisseltechnologie bezit die essentieel is voor het verbinden van een netwerk van steden. Een studie uit 2018 toont aan dat de reistijd van Amsterdam naar Frankfurt hiermee kan worden teruggebracht tot minder dan 50 minuten, vergeleken met de vier uur die het momenteel kost.

hardt-hyperloop-tube

Geen slijtage en minimale operationele kosten

De voertuigen zweven magnetisch, dus is er geen sprake van slijtage en er zijn minimale operationele kosten. Voertuigen die in de buis zweven, worden beschermd tegen externe invloeden waardoor de hyperloop-technologie uiterst efficiënt en betrouwbaar is.

Duurzaam transport

Stefan Immerzeel is begonnen bij Hardt Hyperloop als afstudeerstudent en is inmiddels Mechanical Engineer. Hij werkt nu met name aan de infrastructuur van de hyperloop. Immerzeel licht de ambitie van Hardt toe: ” Hyperloop kan een schoon alternatief bieden voor korte afstandsvluchten als aanvullende modaliteit op de trein en het vliegtuig. Hiermee wordt de CO2 uitstoot gereduceerd”.

Een hyperloop voor goederenvervoer kan operationeel zijn voor 2030, een passagiersoplossing vanaf 2034. Immerzeel trekt de parallel met de eerste luchtvaart: “De eerste vliegtuigen vervoerden post en pakketjes, daarna pas volgden de passagiers.”

Pflitsch wartel met EMC-afscherming

pflitsch-tri-emc-kabelwartel
Pflitsch blueglobe TRI EMC-wartel

Hemmink is vanaf de ontwikkeling van de eerste low-speed testfaciliteit van de hyperloop in Delft betrokken bij het project. Hardt had behoefte aan luchtdichte wartels met een hoge EMC-waarde voor de afscherming. Hemmink kon een goede oplossing bieden met de Pflitsch blueglobe TRI EMC-kabelwartels. In het vervolg van het testtraject werken beide partijen dan ook samen.

Testen, testen, testen

Op de low-speed testfaciliteit in Delft heeft Hardt alle hyperloopsystemen op volle schaal kunnen testen. Deze buis is echter slechts 30 meter lang, waardoor we geen hoge snelheid kunnen bereiken. Daarom wordt de komende periode in Groningen een high-speed testtraject aangelegd. Immerzeel: “Daar wordt 2.6 kilometer rechte baan aangelegd waar op hoge snelheid getest kan worden. Op dit traject wordt op kleinere schaal getest, dat wil zeggen dat het voertuig lichter is en de diameter van de buis kleiner. Als we dit op werkelijke schaal hadden willen doen, hadden we misschien wel 10 kilometer buis nodig gehad. Het testtraject van bijna drie kilometer bestaat uit een kilometer ‘booster’ die het voertuig tot een snelheid van 700 km/uur brengt. Vervolgens is er een deel waar we de baanwisseltechnologie testen en ten slotte een kilometer voor het remtraject.”

hard-hyperloop-tweede-prototype-zernike-campus-groningen
Tweede hyperloop prototype op de Zernike Campus in Groningen
Bron: Hardt Hyperloop

Passen en meten

Kijkend naar het project tot op heden, noemt Immerzeel het integreren van een veelheid aan systemen en onderdelen in een buis met een beperkte diameter een belangrijke factor. Hierin wordt de expertise van het hele team en partners aangesproken. “Het is passen en meten om optimaal gebruik te maken van de beperkte ruimte.” “De buizen hebben een ruimere tolerantie dan nodig voor de hyperloop. Het is onze taak om daarin op een kosteneffectieve manier een rechte track aan te leggen.”

hardt-hyperloop-station

Pflitsch kabelwartels in prototypes

In de low-speed testfaciliteit in Delft zijn de Pflitsch TRI EMC-kabelwartels ingezet als testcase om te kijken of de wartels het vacuüm houden. Immerzeel: ‘De wartels zijn heel goed bevallen omdat de luchtdichtheid veel beter was dan verwacht. Het lek was extreem laag”.

Klantspecifieke oplossing

Een knelpunt hierbij was dat Hardt vanuit praktische overwegingen en vanuit efficiëntie geen individuele wartels wilde installeren. Daarom hebben Hardt, Hemmink en de engineers van fabrikant Pflitsch tijdens een aantal brainstormsessies gezocht naar een efficiënte en kosteneffectieve oplossing. Het resultaat is een zogenaamde ‘special patchplate’ (een klantspecifieke plaat met 6 voorgemonteerde wartels) waardoor deze in 4 lasbewegingen kan worden aangebracht. Stefan Immerzeel: “Dat scheelt in kosten en vooral tijd op zoveel kilometers buis.” Immerzeel beschrijft de samenwerking tussen Hemmink en Hardt als snel en soepel en dat is ook een van de redenen dat de warteloplossing nog steeds in het systeem zit.

“Als iemand een kwalitatieve kabeldoorvoer nodig heeft, dan is Hemmink een prettige partij om mee te werken.”

Het vervolg

Voordat het testtraject van 3 kilometer in Groningen wordt uitgerold, gaat Hardt eerst 3 buizen van elke 12 meter testen om tot het uiteindelijke ontwerp te komen. In een van de prototypes is de oplossing die Hemmink in samenwerking met Pflitsch heeft ontwikkeld, getest en succesvol bevonden. Inmiddels is besloten deze oplossing in te zetten in de verdere ontwikkeling van de hyperloop.

Meer informatie over onze EMC-oplossingen?

Neem direct contact op, wij zitten klaar om je te helpen!