‘Door de grote betrokkenheid van alle partijen is het echt een project van ons samen geworden’

Hemmink_Ervaring_Plavei_DeNoabers_Header-website

Het is bijna zover: op 1 juli 2022 moet elke bestaande woning een rookmelder hebben. Een deadline met een behoorlijke impact op woningcorporaties. Zo ook op woningcorporatie Plavei, die in oktober 2021 startte met het plaatsen van nieuwe rookmelders in maar liefst 3.400 woningen. Hoe pakte de woningcorporatie dit grootschalige traject aan? Wat waren de uitgangspunten en zaken om rekening mee te houden? Ivo Harmsen van Plavei en Manfred Vels van vastgoedonderhoudsbedrijf De Naobers vertellen hoe het proces verliep en hoe Hemmink daarin ondersteunde.

Merk

  • Klant

  • Woningcorporatie Plavei

  • Plavei

  • Ivo Harmsen

  • Installatiebedrijf De Naobers

  • Manfred Vels

  • Start project

  • Oktober 2021

Welke stappen volg je precies in een dergelijk traject?

‘Er komt nogal wat kijken bij een grootschalig rookmeldertraject’, zegt Ivo. ‘Dus de vraag is waar je precies begint. Wij hebben allereerst bekeken welke rookmelders er al in onze woningen hingen en ons vervolgens afgevraagd wat voor soort melders we wilden gaan plaatsen. Het belangrijkste uitgangspunt voor Plavei was de betrouwbaarheid van de melders. Je wil er voor de veiligheid van bewoners namelijk op kunnen vertrouwen dat de melders die je plaatst het goed doen. In ieder geval de komende 10 jaar, want dat is het moment dat je de rookmelders weer moet vervangen.’

‘Daarvoor waren we bij Hemmink, die alleen werkt met de kwalitatieve rookmelders van Ei Electronics, aan het juiste adres. Maar het besluit om met Hemmink te gaan werken had niet alleen met de rookmelders zelf te maken. We hadden echt behoefte aan meer ondersteuning en uitleg over de mogelijkheden van de melders, waar en hoe je ze het beste kunt plaatsen, en bijvoorbeeld over het onderhoud.’

‘Ook begeleiding bij de daadwerkelijke installatie en een stuk controle daarop was voor ons belangrijk. We waren dus op zoek naar de juiste vorm van ondersteuning én konden ook wel wat hulp gebruiken bij het vinden wat de juiste installatiepartij. Zeker niet elk bedrijf dat rookmelders verkoopt, biedt deze diensten aan. Hemmink gelukkig wel!’

Wat was jullie aanpak en waar hielden jullie rekening mee?

‘Samen met Hemmink hebben we de uitgangspunten vastgesteld als het gaat om de wetgeving en het beleid’, vertelt Ivo. Richard Kamans, Adviseur Veilig en Comfortabel Wonen bij Hemmink, beaamt dat: ‘Op basis hiervan hebben we bij Hemmink meerdere scenario’s uitgewerkt en een advies geschreven’.

Richard: ‘Bij elk scenario is het uitgangspunt anders. Gaan we de rookmelders plaatsen conform de wetgeving? Gaan we, net als voor nieuwbouwwoningen, de NEN2555-route volgen? Of gaan we voor een middenweg waarin we de verplichting volgen, maar wel wat extra’s doen als dat nodig is? Plavei heeft voor dat middenweg-scenario gekozen’.

‘Er zijn diverse situaties waarbij we dat extraatje hard nodig vinden’, legt Ivo uit. ‘Bijvoorbeeld in appartementencomplexen. Beslaan appartementen maar 1 verdieping? Dan hoef je volgens de wet maar 1 rookmelder te plaatsen in dat appartement, ook al heeft het meerdere kamers. Grenst de slaapkamer van een appartement niet aan de gang? Dan hoef je daar geen extra melder te plaatsen. Maar voor de veiligheid heeft Plavei besloten dat toch te doen. Dat geldt ook voor de gemeenschappelijke gangen van de appartementencomplexen, daar plaatsen we altijd extra rookmelders. Net zoals we op zolders altijd doen, ook als die zolder officieel geen verblijfsruimte is.’

Hoe zijn jullie uiteindelijk bij de juiste installatiepartij terechtgekomen?

‘Hiervoor hebben we een aanbesteding uitgeschreven’, vertelt Ivo. ‘Ook daar heeft Hemmink ons van begin tot eind bij geholpen. De Naobers kwam als installatiebedrijf als beste uit de bus. Zij deden niet alleen een goed kostenvoorstel, ze sprongen er ook echt uit als het gaat om menselijk contact. Het is tijdens een aanbesteding heel belangrijk om een goede indruk te krijgen van hoe een partij omgaat met afspraken en planningen en hoe ze de klus als team van plan zijn te klaren. De Naobers sprong er wat dat betreft echt bovenuit.’

‘Tijdens het traject is wel gebleken dat we de juiste keuze hebben gemaakt’, gaat Ivo verder. ‘Bij De Naobers is alles altijd keurig netjes verzorgd en we weten precies wat we aan de installateurs hebben. De installatie zelf is niet alleen goed, ze geven ook een goede en complete uitleg in de woningen. Daarnaast hangen ze een kaart in de meterkast waarop duidelijk staat aangegeven wat je moet doen in geval van een storing. Alles bij elkaar weten bewoners daardoor precies waar ze terecht kunnen bij problemen en wat ze zelf kunnen doen om melders te onderhouden.’

‘De Naobers koppelt het zelfs aan ons terug als de installateurs zien dat er in bepaalde woningen andere uitdagingen zijn op het gebied van brandveiligheid. Zien ze bijvoorbeeld dat er gebruik wordt gemaakt van veel brandbare materialen als zachtboard of een kunststof plafond? Dan geven ze dat bij ons aan, zodat wij daar als corporatie weer op in kunnen spelen. Een prettige manier van samenwerken.’

Wat viel jullie op tijdens de samenwerking?

‘Het traject is van begin tot eind goed uitgedacht’, vindt Manfred Vels van De Naobers. ‘Plavei en Hemmink zoeken continu de samenwerking op en de training vanuit Hemmink is heel goed. Hierdoor kreeg ons team veel meer inzicht in de noodzaak van rookmelders. Waarom is het zo belangrijk om deze op de juiste manier en plek te plaatsen? En wat is dan de juiste plek? Wat is het belang van koppelen? En hoe doe je dat dan?’

‘Hemmink heeft die training geweldig aangepakt’, gaat Manfred verder. ‘Jan Winters, die de training verzorgde, heeft al het geduld van de wereld en kwam regelmatig terug om mee te kijken als dat nodig was. Hij is in alle opzichten enorm betrokken. Het is heel prettig dat hij ons zo meeneemt in het proces en dat hij alle tijd voor ons maakt. Mede daardoor is dit project niet alleen de verantwoordelijkheid van de aannemer, maar echt iets van ons samen geworden.’

Heeft Plavei in alle woningen nieuwe melders geplaatst?

‘In alle woningen die voor 2003 zijn gebouwd, plaatsen we sowieso nieuwe rookmelders’, zegt Ivo. ‘De rookmelders in woningen van na 2003 vervangen we ook als deze ouder zijn dan 10 jaar. Door dit zoveel mogelijk gelijk te trekken en de melders op eenzelfde moment te vervangen, is dit proces veel gemakkelijker te beheren. Bovendien borgen we daarmee de veiligheid voor bewoners.’

‘Zo creëer je een 0-situatie en dat is een mooi uitgangspunt voor de toekomst’, voegt Manfred daaraan toe. ‘Natuurlijk kost het even flink wat geld om alle melders in 1 keer te vervangen, maar daarna heb je wel grip op de situatie. Het beheer wordt anders een bijna onmogelijke situatie.’

Wat is er uniek aan de melders van Ei Electronics?

‘Behalve dat de melders van Ei Electronics enorm betrouwbaar zijn en weinig storingen hebben, kun je met deze melders in appartementencomplexen extra veiligheid inbouwen’, zegt Ivo. ‘Dat doe je door de rookmelders selectief aan elkaar te koppelen. Een heel mooi systeem. Daarmee zorg je ervoor dat de melder in de gemeenschappelijke gang het alarm “doorgeeft” aan de melders in de aangrenzende woningen waardoor deze ook in alarm gaan.’

‘Andersom gebeurt dat juist niet. Hierdoor gaan melders niet onnodig af, waarschuwen we de juiste mensen heel gericht en creëren we geen schijnveiligheid. De aanschafprijs van deze melders ligt misschien wat hoger, maar per saldo ben je uiteindelijk toch goedkoper uit. Door te kiezen voor deze rookmelders heb je namelijk een hoop minder onderhoudsritten voor de boeg.’

‘Hemmink gebruikt daarnaast een handige tool om meer inzicht te krijgen in de status van de melders’, vervolgt Ivo. ‘Hemmink Insight heet dat. Als je in de woning bent, kun je de melders met behulp van een app uitlezen. Je ziet dan ter plekke of een melder storing heeft gehad, hoe het staat met de accu en bijvoorbeeld hoeveel stof er in de stofkamer zit.’

‘Op basis van dit soort informatie kunnen we als corporatie bepalen of de melder wel of niet de volledige 10 jaar meegaat, en dus of we ‘m nog een poos laten hangen of niet. Ook kunnen we eventuele problemen zo vroegtijdig oplossen en uitzoeken waarom een bepaalde melder afging en wat er aan de hand zou kunnen zijn. Zo bouw je nog meer veiligheid in.’

Hebben jullie geen problemen met de levering van de rookmelders?

‘In de markt hoor je op dit moment veel over leveringsproblemen van rookmelders’, zegt Ivo. ‘De meeste merken kunnen de melders niet meer op tijd leveren. Gelukkig heeft Hemmink deze problemen niet.’ Richard legt uit hoe dat komt: ‘Ei Electronics produceert de melders volledig in Ierland en is daarmee niet afhankelijk van zendingen uit andere delen van de wereld. Zo kunnen we de vraag nog altijd gemakkelijk aan.’

Ook Manfred ondervindt aan den lijve dat het niet bij alle rookmelderfabrikanten op rolletjes loopt. ‘Wij werken voor andere klanten ook met rookmelders van andere merken en daar kan zomaar 3 maanden levertijd op zitten. Bij Hemmink wordt alles keurig volgens de afroepschema’s geleverd, zodat wij alles gewoon volgens planning kunnen plaatsen, heel prettig.’

Gaan jullie de deadline van 1 juli 2022 halen?

‘Met die deadline zitten we wel goed’, zegt Ivo. Manfred: ‘We hebben nu al meer dan 80% geplaatst, dus daar maak ik me inderdaad geen zorgen over.’

‘We zijn overigens niet de enige corporatie die ervoor heeft gekozen om met Hemmink en De Naobers op eenzelfde soort manier samen te werken’, voegt Ivo hier nog aan toe. ‘Omdat alles op rolletjes loopt, heeft Baston Wonen, een andere woningcorporatie uit Gelderland, besloten om hun keuzes volledig te baseren op onze aanbesteding. Dat zegt denk ik heel veel over onze prettige manier van samenwerken.’