Hoe Jan Katers zorgt voor Hanzestrohm (en andersom)

Bij Hanzestrohm en Hemmink draait het niet alleen om handige producten voor de bouw, slimme oplossingen en installatietechniek, maar vooral om mensen. Het zijn de medewerkers die het verschil maken. Een mooi voorbeeld hiervan is Jan Katers. Al 26 jaar werkt hij bij Hemmink. Daarbij is hij al jarenlang een betrouwbaar gezicht bij collega’s en klanten, maar drukt hij ook zijn stempel op het bedrijf als het gaat om veiligheid en zorg voor collega’s.

Van kabels naar mensen

Toen Jan in 1999 begon bij Hemmink, was de wereld van kabeltelevisie volop in beweging. “Toen ik begon was Hemmink Profcom een aparte entiteit van het bedrijf dat volledig gericht was op kabeltelevisie en audio- en video-oplossingen. Toen had je meer dan 100 lokale kabelbedrijven waar we zaken mee deden. Nu kun je de kabelbedrijven op 1 hand tellen,” vertelt Jan. Hij zag de overgang van coaxkabels naar glasvezel en Wi-Fi-oplossingen van dichtbij. Maar ondanks de veranderingen in de markt, is bij Hemmink altijd aandacht geweest voor de mensen die er werken.

Van sales naar support

Jan begon in de binnendienst en groeide door naar Senior Sales Support Specialist. “Vroeger voerden verkopers hun eigen orders in, maar dat ging niet altijd foutloos,” lacht Jan. “Nu zorgen wij op de Sales Support afdeling dat alles soepel loopt.” Automatisering speelt daarbij een grote rol. Met EDI (Eletronic Data Interchange) en RPA (Robotic Process Automation) worden fouten geminimaliseerd en processen versneld.

Maar, zegt Jan, “het blijft voor een deel ook gewoon mensenwerk. Klanten en collega’s willen goed geholpen worden. Bij Sales Support kijken we dus ook niet alleen naar orderverwerking, maar ook hoe onze dienstverlening beter kan. Bijvoorbeeld door vaste leverdagen af te spreken met de klant. Zo werken we samen met de markt aan duurzaamheid door het aantal transportbewegingen te minimaliseren. Maar als er spoed bij is, blijven we als organisatie natuurlijk flexibel. De klant staat voorop.”

Wat kost een mensenleven? Gewoon doen.
Res non verba; geen woorden maar daden

Van praktisch naar passie

Een van de dingen die Jan onderscheidt van zijn collega’s, is zijn inzet voor EHBO en AED-trainingen. “Toen ik net bij Hemmink werkte, vroegen ze wie er EHBO wilde doen. Ik dacht: handig voor onderweg of bij het sporten,” vertelt hij. Wat begon als een praktische keuze, groeide uit tot een passie. In 2000 haalde hij zijn EHBO-diploma en in 2009 was hij nauw betrokken bij de aanschaf van een AED voor het pand van Hemmink. Toenmalig directeur Martin Hemmink heeft destijds aan de VGW-commissie gevraagd om uit te zoeken wat de kosten zijn voor een AED, die toen ruim 2.000 euro bedroegen. “Ik vroeg aan Martin wat hij ervan vond. Hij zei: ‘Wat kost een mensenleven? Gewoon doen.’ Dat typeert Hemmink.”

Sindsdien organiseert Jan jaarlijks de reanimatietraining met AED-gebruik voor zijn collega’s en ziet hij toe op de BHV binnen Hanzestrohm. Dit jaar was er niet alleen een grote groep collega’s die de reanimatie-herhalingscursus deed, maar sloten er ook 5 collega’s voor het eerst aan. “Veel mensen twijfelen of ze het wel kunnen, maar ik probeer die angst weg te nemen. Elke minuut telt bij een hartstilstand. De overlevingskans daalt met 10% per minuut. Snelle actie kan echt levens redden. Ik hoop dan ook veel mensen te enthousiasmeren voor deze training. Als je weet wat je moet doen bij een hartstilstand, op de werkvloer of gewoon op straat, maakt dat een echt verschil.”

Van samenwerken naar verbinding

Wat Hanzestrohm en Hemmink zo bijzonder maakt, is de manier waarop ze met hun mensen omgaan. “Er is hier echt oog voor wie je bent en wat je doet,” zegt Jan. “Of het nou marketing, sales of inkoop is, je krijgt de ruimte om te groeien en bij te dragen.” Jan’s verhaal laat zien hoe een rol kan veranderen van technische ondersteuning naar iemand die daarnaast ook het verschil maakt in de veiligheid en het welzijn van collega’s.

Of het nou marketing, sales of inkoop is, je krijgt de ruimte om te groeien en bij te dragen.

Verbinding tussen mensen staat bij Hanzestrohm en Hemmink op 1. En die verbinding maakt het verschil: op de werkvloer, in het contact met collega’s en met klanten, maar ook bij een noodgeval.

Van ontwikkeling naar groei

Jan Katers’ reis bij Hemmink laat zien hoe waardevol het is om oog te hebben voor elkaar. Het gaat niet alleen maar om het bedrijfsresultaat, maar vooral om hoe je als organisatie je mensen ondersteunt en laat groeien. Door te investeren in trainingen en persoonlijke ontwikkeling bouwt de Hanzestrohm groep aan een betrokken en sterke organisatie. “Ik zie mijzelf ook niet zomaar vertrekken hier,” sluit Jan af. “Waar vind je dit nou nog meer?”

Overigens zou je Jan ook zomaar tegen kunnen komen bij evenementen in de regio. Hij is namelijk actief als lid van het Rode Kruis locatie Kop van Overijssel en daarnaast ook inzetbaar bij het Noodhulpteam (NHT) van het Rode Kruis district IJsselland. Dus wie weet zie je hem wel als EHBO’er in actie bij jou in de buurt; zeg dan vooral eens hallo!