“Ondernemen doe je voor generaties”
Duurzaamheid
Duurzaamheid
Sinds de oprichting in 1951 is het begrip duurzaamheid voor ons vanzelfsprekend. Als onafhankelijk familiebedrijf zijn we van nature gericht op de lange termijn. In de praktijk betekent het dat we ons focussen op de kwaliteit van oplossingen en het ontwikkelen van langdurige relaties met stakeholders: klanten, leveranciers, medewerkers en de maatschappij.
Bij Hanzestrohm zijn we ervan overtuigd dat we continu in beweging moeten zijn om onze duurzaamheidsstrategie te verbeteren en te versterken. Dit kunnen we echter niet alleen. Daarom betrekken we zowel onze stakeholders als experts in de zoektocht naar duurzame oplossingen.
De 4 pilaren van duurzaamheid
Voor ons is duurzaamheid een veelomvattend begrip. Het vergt daarom een integrale aanpak. De belangrijke pilaren binnen onze ambitie zijn: Milieu, Duurzame supply chain, Eerlijk zakendoen & Mens en maatschappij.
Milieu
Duurzame supply chain
Eerlijk zakendoen
Mens en maatschappij
Acties per pilaar voor 2025
Milieu
- Wij streven naar een werkplek zonder afval, waarbij we door gescheiden afvalinzameling actief bijdragen aan het hergebruik van materialen.
- Het plaatsen van Dyson handdrogers om zo het restafval bestaande uit droogdoekjes tot 0 terug te brengen.
- Voortdurende monitoring en reductie van onze CO₂-voetafdruk in samenwerking met leveranciers en klanten, met extra focus op Scope
3-emissies (onze inkomende en uitgaande transporten).
Duurzame supply chain
- Inkoop van duurzame producten en versterking van samenwerking met leveranciers, afnemers en eindklanten op het gebied van circulaire productie.
- Efficiënt transport door bundeling van zendingen en vaste afleverdagen met klanten.
- Verminderen, verduurzamen en stimuleren van hoogwaardig
hergebruik van verpakkingen.
Eerlijk zakendoen
- Verplichting van leveranciers om onze Gedragscode te ondertekenen.
- Implementatie van het KnowBe4 platform voor cyberbewustzijnstraining, inclusief phishing-tests en halfjaarlijkse pentests.
- Grondige sanering van onze bestaande ICT-omgeving.
Mens en maatschappij
- Lancering van een nieuw Learning Management Systeem (LMS) om medewerkers continu te ontwikkelen via de Hanzestrohm Academy.
- Creatie van de Innovatie Award 2024, waarbij medewerkers worden uitgedaagd om de meest duurzame en innovatieve ideeën te delen.
Duurzaamheidsrapport
In 2022 zijn we gestart met het jaarlijks publiceren van onze duurzaamheidsrapportage. Hiermee geven we inzicht in de ontwikkelingen, onze inspanningen en onze doelen voor het nieuwe jaar.
Door transparant te communiceren naar al onze stakeholders waarmee we bezig zijn en welke plannen we hebben staan, willen we laten zien dat duurzaamheid voor ons hoog op de agenda staat en ons serieus inspannen voor een betere wereld. Naast dat we met dit rapport een stukje verantwoording afleggen aan de maatschappij waarin wij opereren, hopen we voornamelijk te inspireren, te laten zien wat er mogelijk is als je echt wilt, en diverse stakeholders uit de gehele keten bij elkaar te brengen. Zoals vaker naar voren komt in onze duurzaamheidsrapporten: verduurzamen doe je niet alleen.
Duurzaamheidsrapport 2023
Dit is het derde duurzaamheidsverslag van Hanzestrohm. In dit verslag geven we inzicht in de ontwikkelingen in 2023 op het gebied van duurzaamheid volgens onze 4 pijlers: Milieu, Eerlijk zakendoen, Mens & Maatschappij en Duurzame Supply Chain. Wij hopen hiermee te inspireren en de gehele keten bij elkaar te brengen.
Duurzaamheidsrapport 2022
Het tweede duurzaamheidsverslag van Hanzestrohm met inzicht in het jaar 2022 op het gebied van duurzaamheid volgens de 4 pijlers: Milieu, Eerlijk zakendoen, Mens & Maatschappij en Duurzame Supply Chain. Wij hopen hiermee weer bij te dragen aan kennisdeling en mogelijkheden voor onze sector om duurzaam te innoveren.
Duurzaamheidsrapport 2020-2021
Medio 2022 hebben we ons eerste duurzaamheidsrapport, over de periode 2020-2021 gepubliceerd. Met de start van een jaarlijks terugkerend duurzaamheidsrapport geven we niet alleen transparantie over onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid, maar hopen we ook onze leveranciers, klanten en andere bedrijven te inspireren om aan de slag te gaan met duurzaamheid.
EcoVadis beoordeling
Sinds de oprichting in 2007 is EcoVadis uitgegroeid tot ’s werelds grootste en meest betrouwbare leverancier van duurzaamheidsbeoordelingen voor bedrijven. Wereldwijd zijn er meer dan 75.000 bedrijven beoordeeld.
Duurzaamheid is geen gegeven maar een continu proces. Daarom laten wij onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid jaarlijks controleren door EcoVadis. Dit jaar zijn wij beloond met een zilveren medaille. Hiermee behoren we tot de top 15% van bedrijven binnen onze branche die beoordeeld zijn door EcoVadis.
Op alle vlakken hebben we een goede score behaald, maar is er ook ruimte voor verbetering. We blijven ons inzetten om een nog positievere impact te maken op onze stakeholders en de wereld om ons heen. Met de uitslag van het EcoVadis-onderzoek en de kansen die er nog liggen ontwikkelen we ons verder, want ondernemen doen we voor generaties.
Verduurzamen doen we samen
In onze missie om verder te verduurzamen gaan we graag in gesprek met experts en geïnteresseerden om samen op zoek te gaan naar mogelijkheden waar we allemaal aan bij kunnen dragen. Zo ging Gijs Hemmink, directeur duurzaamheid en innovatie bij Hanzestrohm, voor de Technische Unie podcast in gesprek met Olaf Oosting, directeur van Valstar Simonis, over circulair ondernemen en het reduceren van de CO2-uitstoot. Een interessant inzicht in de uitdagingen en mogelijkheden van circulair ondernemen in de elektrotechnische installatiebranche, te beluisteren via Spotify en YouTube!
Brancheplan Verpakkingen
In 2022 is het Brancheplan Verpakkingen opgesteld met en voor de installatiebranche, gericht op het verminderen, verduurzamen en hoogwaardig hergebruiken van verpakkingen. Hanzestrohm is sinds de oprichting actief deelnemer van het brancheplan. Hiermee dragen we bij aan de circulaire ambities van de Rijksoverheid om 50% minder primaire grondstoffen te gebruiken in 2030.
Samenwerking door de hele keten is essentieel om deze doelen te bereiken. Samen met leveranciers en klanten onderzoeken en ontplooien we activiteiten die bijdragen aan het verminderen van verpakkingsafval, het verduurzamen van verpakkingen en het verminderen van het aantal transportbewegingen. Ontdek meer over het Brancheplan Verpakkingen op brancheplanverpakkingen.nl.