Innovatie bij Hanzestrohm: van idee naar trofee

Bij de eerste plenaire vergadering van Hanzestrohm in 2025 werd, voor de allereerste keer, de Hanzestrohm Innovatie Award uitgereikt. Uit 21 inzendingen over innovaties van 2024 werd één winnaar gekroond, uit de stemmen van alle medewerkers van Hanzestrohm. Tijdens een gesprek met Ferry Overweg, productmanager Bevestiging bij Hemmink, werd duidelijk hoe de kernwaarde innovatie wordt toegepast binnen Hanzestrohm en hoe zijn team de Innovatie Award wist te winnen.

Van idee naar award

“We wisten al dat we een goed idee hadden,” vertelt Ferry enthousiast. “Maar toen we eenmaal in de top 5 zaten, begon het echt te kriebelen. Toch hadden we nooit gedacht dat we zouden winnen.” Het team, bestaande uit Ferry, accountmanagers Karel van Vliet en Ron van den Heuvel en sales specialist Rogier Dijkman, begon met brainstormsessies waarin ze sluimerende ideeën en frustraties uit de praktijk onder de loep namen. Zo ontstond het idee om aardklemmen zonder schroefjes te ontwikkelen, een simpel idee dat installateurs veel tijd en moeite kan besparen.

Innovatie is geen toeval

Volgens Ferry is innovatie een combinatie van toevalligheden en een structurele aanpak. “Soms vallen dingen gewoon op hun plek. Je praat met iemand, stelt een vraag, en ineens besef je dat een idee heel veel potentie heeft.” Maar het blijft niet bij toeval. Het team heeft tijd vrijgemaakt voor innovatie, met workshops en samenwerkingen met onder andere JMV, partners en eindgebruikers, en kijkt continu naar wat de markt nodig heeft. Hier haakten ze ook Sander Polman, Investment Director van de investeringstak van Hanzestrohm, Kairos, aan om het proces vorm te geven.

“Je praat met iemand, stelt een vraag, en ineens besef je dat een idee heel veel potentie heeft.”

Meer dan een modewoord

Hoe komt innovatie dan precies tot uiting binnen Hanzestrohm? Ferry legt uit: “Innovatie zit hier niet alleen in producten, maar ook in hoe we werken. We dagen onszelf constant uit om verder te denken en processen te verbeteren. Dat is niet alleen iets van Product Management, maar dit gebeurt net zozeer bij Finance, Inkoop, Marketing of Distributie.” Zo werd ook de winnaar van de trofee niet gekozen door een directie of stuurgroep, maar hebben alle collega’s van Hanzestrohm hun stem uit kunnen brengen.

Innovatie zit in de cultuur, en iedereen kan meedenken. De Innovatie Award stimuleert teams om met frisse ideeën te komen en het podium te pakken voor wat zij belangrijk vinden.

Niet stilstaan, maar vooruit

Het team blijft niet stilzitten na het winnen van de award. “We hebben meer budget aangevraagd om sneller prototypes te ontwikkelen en te testen. We willen niet alleen een goed idee hebben, we willen ook snel kunnen schakelen en tastbare resultaten neerzetten. Met nieuwe tools zoals een 3D-printer kunnen we binnen no-time een idee werkelijkheid laten worden.”

“Soms denk je dat een aanpassing klein is, maar voor de klant kan het een wereld van verschil maken.”

Kleine verbeteringen, grote impact

Ferry benadrukt dat innovatie ook in kleine dingen zit. “Soms denk je dat een aanpassing klein is, maar voor de klant kan het een wereld van verschil maken. Het gaat erom dat we producten ontwikkelen die het leven van onze klanten makkelijker maken.” In dit traject speelden collega’s zoals directeur Matthijs Breel, en partners zoals Sjoerd van Gelder van Omega Energie Techniek, een belangrijke rol bij het ontdekken van de vraag en het valideren van de technische haalbaarheid binnen de NEN 1010.

Samen vieren, samen groeien

Naast de eeuwige roem en de wisseltrofee van de Hanzestrohm Innovatie Award kreeg het winnende team ook een diner-bon uitgereikt. “Een poll voor de datum van het etentje is al uitgestuurd naar de andere teamleden,” lacht Ferry. “We hebben hard gewerkt en mogen daar best even bij stilstaan. Het vieren van successen houdt je gemotiveerd en zorgt voor ontspanning naast de inspanning.”

Op naar de toekomst

Met het oog op de toekomst blijft innovatie een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie van Hanzestrohm. Het 2030-plan stelt ambitieuze doelen en we zijn vastberaden om nieuwe producten te blijven ontwikkelen die bijdragen aan de missie. Ferry besluit: “Of we nu weer winnen of niet, zolang we impact maken met onze innovaties, zijn we tevreden.”

Wist je dat…

De Hanzestrohm Innovatie Award bestaat uit 3D geprinte elementen met resthout en is ontworpen en gemaakt door Cibap-student Julia Werkman? Een toonbeeld van duurzame innovatie!