KWx en Eekels: twee elektrische veerboten voor lake Ontario

kwx-en-eekels-elektrische-veerboten

Met meer dan 100 jaar ervaring is Eekels Technology, onderdeel van TBI, een vooraanstaande system integrator in de markten Marine & Offshore en Industry & Infrastructure. Met betrekking tot eerstgenoemde, is Eekels een system integrator in de ware zin van het woord. Onder de merknaam MarPower, levert het bedrijf klantspecifieke oplossingen op het gebied van energieconversie, aandrijvingstechnologie en automatisering voor schepen.

Integrale elektrische systemen

KWx heeft bij meerdere projecten opgetreden als Eekels partner en leverancier van vermogenselektronicacomponenten in de maritieme en offshore sectoren. Samen met KWx, fabrikant Astrol en twee andere system integrators stond Eekels aan de wieg van de ontwikkeling van een serie DC breaker switches. Momenteel werkt Eekels aan de integrale elektrische systemen voor twee elektrische veerboten die door Damen Shipyards gebouwd worden. De veerboten zullen op Lake Ontario in Canada in de vaart worden genomen. Ze zijn hybride, maar zullen vooral door accu’s aangedreven worden met een dieselmotor als back-up om maximale mobiliteit zeker te stellen. Tijdens het in- en uitstappen van passagiers en voertuigen, heeft de veerboot een tijdsframe van circa 10 minuten om de accu’s te laden middels een laadstation op de wal. Damen stelt dat door het elektrificeren van de twee veerboten emissies met 7 miljoen kg koolstofdioxide afnemen.

Elektrische veerboten

Betrouwbaarheid en levensduur

Terugkijkend op het project met Marvin de Haan (Cluster Manager bij Eekels) en Ronald Kuiper (Lead Engineer Drive Systems bij Eekels), noemt Kuiper de grootste uitdaging het volledig integreren van alle componenten in een Power Management System (PMS): ‘We moesten alle delen samen laten werken: de generatoren, de batterijen, de thrusters en ook de interactie met het laadstation op de wal. De Haan voegt toe dat dit de eerste keer was dat een complex paneel met zo’n hoge mate van geïntegreerde automatisering werd geleverd waarbij de betrouwbaarheid en de levensduur van het systeem kan worden gewaarborgd. Na de laatste succesvolle tests zijn de kasten voor de eerste veerboot naar de scheepswerven van Galati in Roemenië vervoerd, waar zowel Damen als Eekels kantoren en werkplaatsen hebben. Daar worden de kasten met de elektrische installaties in de veerboot gebouwd. Tegelijkertijd is de productie van kasten voor de tweede veerboot van start gegaan in Eekels hoofdproductielocatie in Kolham. De eerste veerboot wordt naar verwachting begin 2020 opgeleverd. De tweede, grotere veerboot volgt eind 2020.

Kennis en betrokkenheid staan centraal in partnership Eekels en KWx

Kijkend naar de relatie tussen KWx en Eekels, merkt Kuiper op dat deze voortkomt uit eerdere projecten. ‘We moesten geavanceerde berekeningen uitvoeren voor kortsluitingen en vlambooggevaar in DC systemen. Op basis van de specificaties van de fabrikant van aandrijvingssystemen, hebben we supersnelle zekeringen gedimensioneerd voor het Ontario project. Samen met KWx en fabrikant Eaton hebben we toen zekeringen geselecteerd. De Haan: ‘De samenwerking met KWx gaat verder dan enkele projecten. We werken al vele jaren samen en zijn behoorlijk tevreden met onze partnership. Beide partijen hebben veel geleerd, en de kennis en kunde die we de afgelopen jaren hebben verzameld kunnen we weer inzetten in de huidige projecten.’ Gevraagd naar de belangrijkste voordelen om met KWx samen te werken, noemt De Haan: ‘Kennis en betrokkenheid. KWx is bereid te helpen wanneer dat nodig is en zorgt ervoor dat we de projectplanning volgen, wat best een uitdaging is. Dat waarderen we aan een partner. KWx is zoveel meer dan een leverancier van componenten, het bedrijf heeft in-house kennis en verbindt ons met fabrikanten. Dat onderscheidt KWx van ‘gewone’ distributeurs.’ Hij voegt toe: ‘Het is mooi te zien dat KWx een actieve rol speelt op het gebied van innovatie door verschillende partijen te verbinden en op die manier nieuwe oplossingen te introduceren, bijvoorbeeld de DNV-GL approved DC breaker switch.

Zekeringen van Eaton Bussmann

Flexibiliteit, snelle assemblage en klantspecifieke oplossingen

Kijkend naar de toekomst zien De Haan en Kuiper een steeds nauwere samenwerking tussen system integrators en scheepsbouwer door kennis te delen en samen te leren. Bovendien identificeert De Haan een tendens naar modulaire scheepsbouw. Hij legt uit: ‘modulaire systemen zorgen voor meer flexibiliteit, snelle assemblage en klantspecifieke oplossingen.’ De Haan is positief over toekomstige samenwerkingsverbanden tussen KWx en Eekels. He verwacht dat de trend voor grotere DC systemen aan boord van schepen zal doorzetten met als gevolg een verandering in de wijze waarop systemen worden ontworpen en gebouwd. Vanwege deze transitie naar DC systemen, gelooft hij dat partijen als KWx in een goede positie zijn om verder samen te werken met Eekels. Kuiper voegt toe dat bescherming van DC systemen in toenemende mate belangrijk wordt, omdat veiligheid aan boord een kritiek punt is. Tijd speelt hierbij een grote rol, omdat je zo snel mogelijk wilt kunnen afschakelen zodra er kortsluiting ontstaat om vervolgschade te voorkomen. In die gevallen zou een DC breaker switch een goed alternatief kunnen zijn voor een supersnelle zekering. Kuiper voorziet bovendien dat de classificatiebureaus nieuwe normen zullen opstellen om de veiligheid van DC systemen te kunnen waarborgen.