Home » Success stories » Een ontwerp met de focus op ‘zero emissie’

Een ontwerp met de focus op ‘zero emissie’

Solid-state DC-breaker de enige optie voor grid-bescherming elektrische veerboot Svelvik te garanderen

Op 1 januari 2022 heeft Sefine Shipyard met succes de batterij-aangedreven passagiers- en autoveerboot Svelvik gelanceerd. Deze elektrische veerboot vaart nu tussen de Noorse steden Svelvik en Verket. Om het DC-net aan boord op de meest betrouwbare en efficiënte manier te beschermen, koos de Turkse systeemintegrator Elkon voor de 500 Ampere 1 kV Astrol solid-state DC breaker.

Netbescherming veerboot op batterijen

In februari 2020 tekende Sefine Shipyard een contract voor meerdere elektrische veerboten met de Noorse ferrymaatschappij Basto Fosen.

De innovatieve elektrische veerboot op batterijen, ontworpen door The Norwegian Ship Design Company, is 54 meter lang en heeft een capaciteit van 99 passagiers en 30 auto’s. De HVAC-systemen omvatten een speciaal ontworpen centraal verwarmings-/koelsysteem, waarbij zowel de warme als de koude zijde van de warmtepompen gelijktijdig worden gebruikt.

Dankzij de emissiearme generatoren en een batterijcapaciteit van 407 kWh is dit type schip milieuvriendelijk en laat het een minimale ecologische voetafdruk achter.

Een ontwerp met de focus op 'zero emissie'

Het microgrid aan boord beschermen

Elkon, als gerenommeerde en succesvolle leverancier van engineering, ontwerp en integratie van elektrische energiesystemen voor schepen, kon contracteren als elektrische systeemintegrator voor deze serie hybride elektrische veerboten. De Turkse specialist werkte samen met KWx om een passende oplossing te ontwikkelen voor het veiligheidsontwerp van het DC-systeem.

Özgür Arslancan, Director Concept Design & Technology bij Elkon en verantwoordelijk voor het technisch ontwerp van het energiesysteem, legt uit wat de grootste uitdagingen waren in dit project: “Bij kortsluiting is het belangrijk dat de ‘gezonde’ kant van de DC-net blijft operationeel. Dit is een eis van de gecertificeerde instanties, in dit geval DNV. Het schip mag immers onder geen enkele omstandigheid uit de hand lopen. Om dit te bereiken zijn extreem snelle uitschakeltijden en selectiviteit tussen verschillende delen van het DC-net vereist. We hebben de verschillende opties onderzocht, maar de enige manier om de vereiste selectiviteit in verschillende scenario’s te garanderen, is de Astrol solid-state DC breaker De ultrasnelle uitschakeltijden van slechts enkele microseconden zijn cruciaal.”

Het elektrische ontwerp

Het elektrische ontwerp van de NB44 Svelvik wordt vereenvoudigd weergegeven in dit deel van het enkellijnsschema. Zichtbaar is dat de Astrol DC breakers tussen DC switch board 1 en DC switch board 2 is geplaatst.

Een ontwerp met de focus op 'zero emissie'
Eendraadsschema NB44 Svelvik

Over Elkon

Elkon Elektrik (elkon), opgericht in 1980, is al meer dan 40 jaar een gerenommeerde autoriteit in het ontwikkelen, ontwerpen, assembleren, engineeren en integreren van systemen op het gebied van elektrische voortstuwingstechniek, elektrische systemen en automatisering voor de maritieme industrie. Het scala aan veeleisende toepassingen is breed. Op het hoofdkantoor in Tuzla (Istanbul) en het tweede R&D-centrum in Teknopark is elkon de lokale marktleider. Met haar dochteronderneming Elkon Norge AS is het gespecialiseerde bedrijf ook direct ter plaatse beschikbaar voor klanten in Noorwegen en in heel Scandinavië voor verkoop, after sales garantieservices resp. Diensten.

Een ontwerp met de focus op 'zero emissie'

Veerboot route Svelvik-Verket

Met een vaartijd van 5 minuten is Svelvik-Verketin Drammensfjorden de kortste autoveerbootroute van Noorwegen. BastøFosen bedient deze veerbootroutes sinds januari 2022. De pijlstraat van Svelvik, zo’n 200 m breed en slechts 10 m diep, veroorzaakt sterke getijdenstromen. Dit maakt manoeuvreerbaarheid behoorlijk uitdagend voor passerende schepen, ook voor de route Svelvik-Verket ferry.

Specificaties en functies

  • Lengte: 54 meter
  • Gegoten balk: 12.8 meter
  • Ontwerp diepte: 3.1 meters
  • Capaciteit: 30 PCU / 99 passagiers en bemanning
  • ClassDet Norske Veritas & DNV-GL
  • FlagNorway
  • Hoofdvoortstuwingsmotoren: 2x 425 kW @1500 rpm
  • Belangrijkste propellers: 2x 400 kW @700 rpm

Elektrisch bereik

  • Elektrisch aandrijf- en voortstuwingsmateriaal
  • Laagspanningsschakelborden, consoles en apparatuur
  • Verdeelborden 400/230V
  • Verdeelborden 24V
  • Motor controlecentra
  • Individuele motorstarters
  • Diverse panelen / dozen
  • LV-transformatoren
  • Opladers voor batterijen
  • Alarmcontrole- en bewakingssysteem
  • Elektrotechniek en installatie

Meer over onze solid-state DC breaker

Lees meer over hoe onze solid-state DC breakers optimale bescherming bieden voor uw DC-net of bekijk al onze beschikbare solid-state DC breakers in onze productcatalogus.

Meer over onze op IGBT gebaseerde solid-state DC Breaker voor maritieme toepassingen.

Specialist in Maritieme DC oplossingen

Astrolkwx is gespecialiseerd in het adviseren en leveren van vermogenselektronica componenten en samenstellingen voor DC systemen aan boord van schepen. Naast de revolutionaire solid-state DC breaker technologie leveren wij ook (super)condensatoren, geïsoleerde gelijkrichters, zekeringen, heatsinks, weerstanden en blokkeerdiodes.

Neem contact op met onze project specialist

Astrolkwx team member Peter van den Berg

Peter van den Berg

Peter's uitgebreide kennis van vermogenselektronica, elektronica en IT in combinatie met zijn kennis over toepassingen, met specialisatie in maritieme DC grids, maakt hem de perfecte sparringpartner voor elektrotechnici.

Meer informatie over dit project

  • Company
    Elkon
  • Customer website
    elkon-tr.com/
  • Customer contact
    Mr. Özgür Arslancan, Director Concept Design & Technology

Gerelateerde merken voor dit project

  • Logo Astrol

Stuur je vraag naar

Stuur ons je vraag